Alasdair Roberts - Spoils
Rezension
Schotte, Freund/Mitmusiker von Will Oldham, zeitweise Songs:Ohia. Seine Melodien haben nach wie vor vieles gemein mit uraltem Brit-Folk (und sie haben eine hohe Qualität!). Die Musik/der Sound nimmt nur hier und da etwas davon auf, ist "offener", (relativ!) fülliger geworden (omnipräsente Ak.Gitarre, Tupfer von Flöte, Akkordeon, Orgel (Synthie?), Cello, Geige, Piano), weist zudem dezenten Rockeinfluß auf, in jedem Stück Drum-Präsenz, z.T. gar kontrastierende (selbst ultra-verzerrte!) E-Gitarren. Und sorgt so, zusammen mit enorm variablen, beweglichen Rhythmen für Lebendigkeit, manchmal eine gewisse Unberechenbarkeit. Bleibt aber meist ruhig. Leise, feinziselierte bis rhythmisch starke Musik mit z.T. leicht zerbrechlicher berührender Charakterstimme. Hier und da kurz ähnlich ganz frühen Steeleye Span, Pentangle, harmonischen Incredible String Band. Sehr schön! (dvd)
Review
When the lad starts scoring his tunes for archaic instruments such as psaltery, viol and 19th century guitar, it's serving notice that he's going way back. In a sense, this makes Spoils his earliest album. Possessed of a spartan grace, Spoils is deceptive like that. On board are Alasdair's old hands from Appendix Out (Tom Crossley and Gareth Eggie) as well as free percussionist extraordinaire Alex Nielson, noted baroque guitarist Gordon Ferries, Emily MacLaren, Niko- Matti Ahti (of Finnish free-pop duo Kiila), and David McGuinness & Alison McGillivray (both of Scotland's Concerto Caledonia), bringing a loose and lively mixture of drums, bass, piano, flute, glockenspiel, harpsichord, harmonium, viol, synthesizer, dulcimer, psaltery, hurdy gurdy, fiddle, and of course guitars and voices. Ever heady, Alasdair's got the crew working together to support a craft comprised of luddite musings, tales from the traveling people and all manner of syncretic folklore, philosophy and a variety of faiths. Spoils has a lot on deck, but it's meted out evenly and with an intense energy, always in service of the songs, which are marked with some of Alasdair's finest melodies.
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