Walkabouts: Devil's Road (DeLuxe Edition) - Hilfe
hilfe

Walkabouts - Devil's Road (DeLuxe Edition)

Cover von Devil's Road (DeLuxe Edition)
Walkabouts
Devil's Road (DeLuxe Edition)

Label Glitterhouse Records
Erstveröffentlichung 27.06.2014
Format 2-CD
Lieferzeit 1 – 8 Werktage
Preis 14,75 € (inkl. MwSt. zzgl. Versand)
Rezension

Deluxe Reissue des lange vergriffenen 1996er Klassikers inkl. Bonus CD mit fünf unveröffentlichten Tracks. Kommt im Multi-fold Digipak mit erweitertem Artwork und 16-seitigem Booklet. Die Doppel-LP kommt in audiophilem 180 Gramm Vinyl im Gatefold-Cover plus beiden CDs! 1996: The Walkabouts stehen an einem Scheidepunkt. Die Verbindung mit Glitterhouse Records – ein paar Jahre vorher durch eine Liebesheirat zustande gekommen – steht vor dem Aus. Glitterhouse ist nicht mehr der Vertrieb von SubPop Europe. Die Band aus Seattle braucht ein neues Label. Es ist die Zeit, in der die Major-Labels (noch) starkes Interesse an Indie-Bands zeigen, noch bereit sind, Geld in Bands mit Underground-Reputation zu investieren, diese gerne unter Vertrag nehmen, um ihren Künstlerstamm mit ein bisschen Glaubwürdigkeit zu versehen. So kommt der Wechsel der Walkabouts zum Virgin-Label zustande. Das Resultat der ersten Zusammenarbeit: das Album „Devil’s Road“. Das höhere Aufnahme-Budget des Major-Labels ermöglicht den Walkabouts die Umsetzung einer Idee, die Songwriter Chris Eckman schon lange im Kopf herumspukt: Die Songs der Band – zartbittere Balladen und Midtempo-Nummern zwischen Folk, Country und Klagelied – sollten mit Streicherarrangements versehen werden. Zusammen mit dem Arrangeur Mark Nichols arbeitet Eckman an den Arrangements, die in einem Rundfunkstudio in Warschau mit Streichern des Warschauer Philharmonieorchesters aufgenommen werden. Eckman erinnert sich: „Wir waren in diesem Studio in Warschau, das typisch nach Ostblock ausgesehen hat. Es gab da nichts besonderes, außer den Musikern. Es war wundervoll zu erleben, wie die Arrangements quasi aus dem Nichts kamen. Es kommt selten vor, dass bei den Aufnahmen genau der Sound, den ich in meinem Kopf habe, entsteht. Es war ein Kick. Als ich zum ersten Mal diese monumentale Begleitung gehört habe, etwas das ich selber geschrieben hatte – das war unglaublich.“ Vor allem im Vergleich zu den rudimentären, minimalistischen Aufnahmen, die Eckman im Gespann mit Carla Torgerson als Chris & Carla veröffentlicht, sind die Songs von „Devil’s Road“ nachgerade bombastisch. Manchen Fans der Walkabouts ist das zu viel. „Das Album hat unser Publikum damals gespalten“, sagt Chris Eckman. „Man verliert immer Hörer, wenn man sich weiterentwickelt. Manche haben damals wahrscheinlich gedacht, dass es ein Fehler war, die beiden Alben aufzunehmen, weil wir unseren Sound verändert haben.“ Aber auch auf „Devil’s Road“ trifft zu, was für alle Alben der Walkabouts Gültigkeit hat: Es war ein weiterer Meilenstein auf dem Weg der Band zur ewigen Suche nach dem perfekten Song. Eckman: „Auf jeden Fall haben die Songs die Zeit überdauert. Wir haben sie noch sehr lange live gespielt, in sehr unterschiedlichen Versionen.“ Und: „The Light Will Stay On“ wurde sogar ein Hit. Aber das, so Eckman, „geschah eher unbeabsichtigt.“ - Albert Koch

Review

Deluxe Reissue of their 1996 classic with re-worked and extended artwork plus a bonus CD containing five unreleased tracks of that period. Comes in a multifold digipak with 16 page booklet and as a two-LP set (180 gram heavyweight vinyl, gatefold sleeve) plus two CDs!For 30 years The Walkabouts have written and sung about one of their main topics: America – the origin and home of Rock’n’Roll. The Walkabouts scrutinize America as a mythic place spotlighted by desires and hopes, but also contradictions and inconsistences. Singer-Songwriter Chris Eckman and Carla Torgerson founded The Walkabouts in 1984 in Seattle. 1989 saw the release of their Sub Pop debut, finding themselves the only non-Grunge band next to the likes of Nirvana, Soundgarden, and Mudhoney. Ironically enough the sound of The Walkabouts, the mixing of Folk, Americana and Country with the knowledge and energy of Punk, survived the Grunge hype of the 90's and became one of the most important and enduring musical genres of the following decades. In 1992 The Walkabouts and Sub Pop split but the band joined forces with Sub Pop Europe represented by Glitterhouse Records in Beverungen, Germany. After releasing two albums -- „Devil’s Road“ (1996) and „Nighttown“ (1997) -- with Virgin Records, The Walkabouts returned again to their home Glitterhouse and have remained their from1999 until today.1996: The Walkabouts are standing at the edge of their career. Glitterhouse isn't the distribution partner of Sub Pop anymore and because of these changes the bond breaks and the band are in need of a new label. At that time, Major-Labels still had a strong interest in signing Indie-bands, and were open to investing reasonable amounts of money into their careers. Acts with an underground reputation were added to these label’s rosters in order to raise the label’s artistic profile and credibility. And so The Walkabouts were drafted, and in 1996 „Devil’s Road“ saw the light of day as the first of their two albums recorded for Virgin Records. Based on the higher production budget that the major-label provided, the band realized their long held dream and added string arrangements to their somber Folk-Country ballads and dust-dry mid-tempo rockers. In cooperation with arranger Mark Nichols and the Warsaw Philharmonic Orchestra the strings were recorded in a radio studio in Warsaw that was still very „Eastern Block“. Eckman remembers: „We were in that rather drab studio in Warsaw. There was nothing very special about the place except for the amazing musicians. It was wonderful to see how those arrangements emerged as though they came out of thin air. It rarely happens that recordings turn out exactly like the sound that you have in your head. It was a thrilling experience when I first heard that monumental backing, added to songs that I had written – unbelievable.“Especially compared to Eckman's and Torgerson's rather stripped-down side project of those days, Chris & Carla, these songs come through almost overblown. „„Devil’s Road“ did split our audience a bit“ Eckman says, „you'll always lose fans when you develop your sound. Some people might think it was a mistake to have recorded these two albums for Virgin the way we did because we changed our sound so much.” But one has to admit something that goes for all The Walkabouts‘ albums: „Devil’s Road“ is another cornerstone on the never ending road the band has followed in search of the perfect song. Chris Eckman: „These songs did stand the test of time. We've played them live for many, many years in many different versions. And: „The Light Will Stay On“ even become a hit song of sorts, though one that happened like most things in our career, quite unintentionally.“ - Albert Koch

noch mehr von Walkabouts