Rezension
16 Horsepower legten bekanntlich nach ihrem epochalen Album "Secret South" eine Pause ein. Um sich zu sammeln, um Abstand zu gewinnen, um sich Soloprojekten wie etwa David Eugene Edwardsþ Woven Hand zu widmen, um den Kopf frei zu bekommen. Nun sind sie wieder versammelt. Und wie. Ein bemerkenswerter Schritt wurde getan, im Prinzip eine Weiterentwicklung, aber hier schließt sich auch der Kreis.
Als man David Eugene Edwards Anfang `96 nach seinen Einflüßen fragte, antwortete er: "Bob Dylan, Leonard Cohen, Johnny Cash, Joy Division, The Birthday Party/Nick Cave & The Bad Seeds, The Gun Club and the Hungarian band Muzsikas."
Das neue Album "Folklore" ist im Prinzip die Verdichtung dieser Vorbilder. Hier findet man die lyrische Tiefe Bob Dylan´s, den düster-bedrückenden Vortrag Leonard Cohens, Cash´s "Love, God, Murder"-Trilogy als Destillat, die Besessenheit von Jeffrey Lee Pierce und die gespenstischen Melodien von Ian Curtis. Die ungarische Vorliebe wurde mit der Coverversion eines Tradionals abgedeckt, zudem finden sich hier noch Songs von Hank Williams und der Carter Family.
Der Titel des Albums mag missgedeutet werden, andererseits ist er naheliegend. Ihre "Folklore" ist reduziert, ruhig, düster und der Hölle wesentlich näher als dem Himmel. Zurückgenommen die Pferdestärken - wenn man so will eine ähnliche, bewusste Metamorphose, wie sie auch Nick Cave nach Birthday Party erfolgreich vollführte.
Die Fahrt in die Hölle mag vordergründig eine ruhigere sein als noch zu "Secret South"-Zeiten, aber der Schein ist trügerisch.
Review
After their stint with A&M 16 Horsepower signed to indie Glitterhouse Records. Their third album “Secret South” was released in March 2000 to high critical acclaim. “Hoarse”, a live album put together from shows during the A&M years came out a year later.
After numerous tours around the world the band felt that they needed to spend more time with their families and decided to take a break from recording and live shows. The ever creative songwriter David Eugene Edwards, however, used the free time to record his solo-debut, which was released as “Woven Hand” in spring 2002 (on Glitterhouse Records).
Prior to that (January `02) the band met in Denver to record the long-awaited follow-up to “Secret South”. The result is “Folklore”, a departure towards a more mature sound. While the sound may be quieter, the songs have not lost none of their power and moody intensity. Just listen to the opener “Hutterite Mile” and feel the hypnotic voice of David Eugene creep inside your guts.
When in early `96 a journalist asked David Eugene Edwards about his influences he replied: “Bob Dylan, Leonard Cohen, Johnny Cash, Joy Division, The Birthday Party/Nick Cave & The Bad Seeds, The Gun Club and the Hungarian band Muzsikas.”
“Folklore” finally reflects those influences and comes full circle. Here you will find the evocative lyrical qualities of Bob Dylan, the gloomy delivery of Leonard Cohen, Johnny Cash´s “Love, God & Murder” trilogy distilled into one, Jeffrey Lee Pierce´s exorcism-in-progress and Ian Curtis´ haunting melodies. You will also witness a similar musical development Nick Cave underwent from his Birthday Party days.
16 Horsepower continues to explore their obsessions with religion, death and love with a frightening intensity and emotional edge, although in a more subdued fashion.
Tracklisting
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