Susanna - Baudelaire & Piano
Rezension
20er. Die Norwegerin hat mich (und Christoph) in der Vergangenheit eigentlich jedes Mal fasziniert und begeistert. Diesmal überrascht sie mit einem pur vom Piano begleiteten Album voller Baudelaire-Vertonungen (die Texte stammen alle aus Flowers Of Evil resp. Les Fleurs Du Mal), das Ergebnis wirkt weniger wagemutig (oder sogar verstörend) bzw. „außerweltlich“ als phasenweise zuvor, irgendwie bodenständiger. Nach wie vor verzaubert natürlich ihre des Öfteren hohe häufig betörende Stimme, die teilweise eine große Tonlagen-Bandbreite entwickelt, sich auffälligerweise immer wieder von der Rhythmik des Pianos löst, sich quasi darüber hinwegsetzt. Wobei das Piano selbst sich mehrfach ausgesprochen straight und „simpel“ verhält, die eh schon minimalistische Anmutung noch verstärkt, mit großer Vorliebe (aber nicht grundsätzlich) eigene Motive konsequent repetitiv zelebriert, in Einzelfällen auch stark akzentuierend, relativ schwer, gar rhythmisch fordernd/ungerade (und eine Spur schroffer) oder leise tropfend agiert. Die Atmosphäre variiert zwischen tief traurig bis deprimiert, nachdenklich, etwas meditativ, ganz zärtlich, Einzelaspekte erinnern mich (meist nicht allzu deutlich) schon mal an einen radikal entschlackten Mix aus Björk und Kate Bush, an Neo-Klassik oder Laura Nyro (z.B. die Melodieführung), großteils aber paßt die Musik in keinerlei Schublade, ohne richtig unkonventionell zu klingen (okay, ab und zu doch). Außergewöhnlich, natürlich! (dvd)
Review
Baudelaire & Piano - recorded at Atlantis Studio in Stockholm, is a complete solo-effort from Susanna. A record made in isolation, stripped back to just her expressive, soulful voice and skeletal, trancelike piano playing. The light touch allows the extraordinary qualities of Baudelaire's writing to shine through. What would French poet Charles Baudelaire (1821-67) have made of the events of 2020? An artist who took his disgust with life to the streets, who constantly shook his fist at authority, and a literary enfant terrible who suffered from disease most of his life. His poetry has been set to music by everyone from Claude Debussy to Ali Akbar Khan, and his uncompromising life and art influenced the music of The Doors, Bob Dylan and Scott Walker. Now his abject, decadent verse is the backbone of the latest release by Norwegian vocalist/composer Susanna.Like much of Baudelaire's work, Susanna's music probes the limits of desire, and confronts the simultaneous wonder and meaningless of existence. He is often considered one of the first modern poets, whose urban observations frequently dipped into fantasy, sensuality, fevered imagings and eerie horror. Susanna's selection of ten texts from his masterwork The Flowers of Evil (translated by Anthony Mortimer) cover the full spectrum of Baudelaire's conflicted expression. Here you'll find a creepy cast of witches, pagans, wolves, perverts, thugs, ghosts, vampires and demons. The songs struggle with lust and saintliness, angels and demons, tenderness and sadism, and the relentless march of time, the destroyer. Beauty with an edge of strangeness. Sin as a swallowing abyss. In Susanna's haunting settings and performance, the poetry of Baudelaire has found its ideal transmitter. Oslo-based artist Susanna has released music as Susanna and the Magical Orchestra and 'just' Susanna since 2004, through labels like Rune Grammofon, ECM Records and now her own outlet SusannaSonata. She has collaborated with artists like Jenny Hval, Bonnie 'Prince' Billy and John Paul Jones, highly active with different projects, songwriting/composing, and making personal interpretations of other people's songs.
Tracklisting
1. THE DANCING SNAKE< |
>2. LONGING FOR NOTHINGNESS< |
>3. THE ENEMY< |
>4. BURIAL< |
>5 MEDITATION< |
>6. OBSESSION< |
>7. THE VAMPIRE< |
>8. THE HARMONY OF EVENING< |
>9. A PAGAN'S PRAYER< |
>10. THE GHOST |
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