Terry Lee Hale: Bound, Chained, Fettered - Hilfe
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Terry Lee Hale - Bound, Chained, Fettered

Cover von Bound, Chained, Fettered
Terry Lee Hale
Bound, Chained, Fettered

Label Glitterhouse Records
Erstveröffentlichung 08.04.2016
Format CD
Lieferzeit 1 – 3 Werktage
Preis 15,75 € (inkl. MwSt. zzgl. Versand)
Rezension

Die Songs auf “Bound, Chained, Fettered” sind Lektionen fürs Leben, wahre Geschichten, getragen von Hales emotionaler Stimme, die Hindernisse überwunden und Weisheit erworben hat. Es ist ein Album, das Bilanz zieht; ein Album, das die komplexen Zusammenhänge unserer Gegenwart zu erforschen versucht: “The fragile ties that bind, the heavy chains that hold us in place” - laut Terry Lee Hauptinspirationsquelle für sein neues Album. Die spärliche, aber immer noch detaillierte Produktion, verstärkt diese nachdenkliche Stimmung. Aber, was in den Liedern offenbart wird, ist letztlich positiv und menschlich. Hale geht es um Tiefe, nicht um bloße Wiederholung oder leichte Unterhaltung.Um “Bound, Chained, Fettered” aufzunehmen, reiste Terry Lee nach Norditalien, um dort mit Produzent Antonio Gramentieri (Hugo Race, Dan Stuart) zusammen zuarbeiten, der vor allem für seine Arbeit mit Sacri Cuori bekannt ist: “Antonio is a fantastic arranger, guitarist and lap steel player. It has been years since I’ve worked with another guitar player and the timing really felt right for this new recording” - so Terry Lee. Hale nahm alle Parts live zusammen mit Gramentieri in dessen Studio auf. So gelang es den beiden eine freie, ungezwungene Stimmung zu erzeugen. Für den Mix zeigte sich Matt Emerson Brown (Soft Hills, Trespassers Williams, The Walkabouts) verantwortlich. “I think this record is much more intimate and emotionally engaging than (my previous album) The Long Draw. Before I was the spectator, now I am the character” sagt Terry Lee. Auch am Sound hat sich einiges im Gegensatz zum Vorgängeralbum “The Long Draw” geändert. Vielen der Songs unterliegen leichte Percussions und atmosphärische Geräusche. Ein subtiler Mix aus Piano, einer Hammond Orgel, dezentem Synthesizer-Einsatz, einer Bassclarinette, einem Baritonsaxofon, einem Mellotron und natürlich Gramentieri’s 6-saitigen Texturen, bildet die Grundlage für Hales nachdenkliche Geschichten.Terry Lee Hale veröffentlicht seit mehr als drei Jahrzehnten seine Songs und Alben. Er wurde in Texas geboren, gilt weithin als einer der Paten der Seattle Szene (u. a. ist er der einzige Singer-Songwriter auf der bahnbrechenden 80er Compilation Sub Pop 200) und ist derzeit wohnhaft in Marseille. Sein Œuvre ist nicht bloß Americana, Roots-Musik oder Rock and Roll. Es umfasst all das natürlich, aber Hales Werk lässt sich nicht in Schubladen einordnen, ist - wie er selbst - ein echtes Original. “Bound, Chained, Fettered” ist eine Sammlung aus neun musikalischen Vignetten. Mit jedem Song taucht Hale tiefer in die Geheimnisse und Geschichten des täglichen Lebens ein: Der Titeltrack ist ein trauriger Blick auf die Hauptfigur des Albums und die Belastungen, die ihn beeinflussen. “The Lowdown“ ist ein kleiner Anstupser und Bestätigung, dass auch „digitale“ Beziehungen Bestand haben können. “Signed Blue Angel” ist ein Gedicht über den Tod, das von der achtjährigen Tochter von Terry Lee's bestem Freund verfasst wurde, mit einer Furchtlosigkeit, wie sie nur von einem Kind beschrieben werden kann. Mit “Reminiscent” und den letzten Textzeilen des Albums fragt Hale uns: “… why are you so damn hard to find?”.“Bound, Chained, Fettered” zeigt Hale tief in den Stärken seiner Stimme und seiner Songs verankert. Wie immer scheut er sich nicht, emotionale und musikalische Grenzen auszuloten. Hale präsentiert mit “Bound, Chained, Fettered” ein elegantes, fesselndes und sein wahrscheinlich bestes Album bisher.

Review

The songs of “Bound, Chained, Fettered” are life lessons. Truthful stories sung with a voice that reflects and carries the emotional weight of time, obstacles overcome and wisdom earned. It is an album that takes stock; it is an album that probes the complex attachments of our contemporary world. The fragile ties that bind, the heavy chains that hold us in place; this is grist for Hale’s new album. The sparse but still detailed production enhances this pensive mood, yet what is revealed in the songs is ultimately positive and human. There is depth here not just simple repetition and abstraction.To record “Bound, Chained, Fettered” Terry Lee ventured to Northern Italy to work with producer Antonio Gramentieri (Hugo Race, Dan Stuart) and his circle of musical cohorts, mainly because ofhis admiration for Gramentieri’s own productions with his band Sacri Cuori. In Terry’s own words: “Antonio is a fantastic arranger, guitarist and lap steel player. It has been years since I’ve worked with another guitar player and the timing really felt right for this new recording.” All of Hale’s parts were recorded live with Antonio adding his accompanying lines at the same time from the control booth. A spare, unvarnished energywith Terry Lee’s voice always front and center was captured and magnified. The work of Matt Emerson Brown (Soft Hills, Trespassers Williams, The Walkabouts)as the mix engineer brought a fresh perspective and a three-dimensional resonanceto the collected songs. Hale states: “I think this record is much more intimate and emotionally engaging than (his previous album) The Long Draw.Before I was the spectator, now I am the character.” It is also sonically more adventuresome than The Long Draw. Light percussion and spacious atmospherics underlay many of the songs. A subtle mixture of synthesizer, piano, Hammond organ, bass clarinet, baritone sax, mellotron, and of course Gramentieri’s six–stringed textures, create an inspired soundscape for Hale’s ruminative tales.Born in Texas; widely acknowledged as being one of the godfathers of the Seattle scene (the only singer-songwriter featured on the seminal ‘80s compilation Sub Pop 200); and currently a resident in Marseille, Hale has been releasing albums for more than three decades. His oeuvre is not “Americana,” roots music or even rock and roll. It includes all of that of course, but Hale’s work is stubborn and transcendent of genres and deeply evocative in a way that only a true original can be. “Bound, Chained, Fettered” is a collection of nine musical vignettes. With each story Terry Lee Hale delves into the mystery and confusions of our twenty-first-century lives. The title track is a somber look at a long list of encumbrances holding our hero back. “The Lowdown“ a gentle nudge and recognition that digital ties do indeed bind. “Signed Blue Angel”, a poem written by the 8 year old daughter of one Hales’ best friends and set to his music addresses death with a fearlessness only a child full of grace, wisdom and joy posses. And with “Reminiscent” and the last lyrics of the album, Terry Lee brings us all back home: “… why are you so damn hard to find?”
“Bound, Chained, Fettered” finds Hale deeply immersed in the power of his voice and the power of his songsand as always, unafraid to push emotional and musical boundaries. The album is uncluttered, elegant and compelling. It is quite possibly Terry Lee Hale’s finest album to date.

Tracklisting
The songs of “Bound, Chained, Fettered” are life lessons. Truthful stories sung with a voice that reflects and carries the emotional weight of time, obstacles overcome and wisdom earned. It is an album that takes stoc
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