Pere Ubu: Why I Hate Women - Hilfe
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Pere Ubu - Why I Hate Women

Cover von Why I Hate Women
Pere Ubu
Why I Hate Women

Label Glitterhouse Records
Erstveröffentlichung 08.06.2006
Format CD
Lieferzeit 1 – 3 Werktage
Preis 6,75 € (inkl. MwSt. zzgl. Versand)
Rezension

Der Avant-Punk/Avant-Garage Alt-, Neu- und Weltmeister David Thomas legt ein neues Album mit Pere Ubu nach. Kritiker waren ja stets begeistert, Referenz ist er schon längst. Und so zeigt Thomas mal eben auf, wie das funktioniert mit dem Ikone sein und bedeutsam bleiben.
Immer schon am Rande des Punk-Spektrums agierend, heißt die neue Platte „Why I Hate Women“. Der Titel sei ihm in seinem Lieblingspub gekommen, er habe sofort gewusst, dass das Schwierigkeiten geben würde, er hätte es aber nicht mehr ändern können…
Thomas weicht keinen Deut von den Maximen der Anfangstage ab und bleibt eher die Gollum-Ausgabe eines Elvis Costello. Die Musik bleibt zerrissen, patchworkartig greifen die Instrumente ineinander, dabei wird jedoch nicht der Eindruck erweckt, es handele sich um freie Improvisation. Dunkel-bedrohlich ist sie, diese Musik, aber hat man sich erstmal drauf eingelassen, dann macht jedes Geräusch hier Sinn.
„Man kann … mit Recht behaupten, dass Pere Ubu ihre beste Platte seit Raygun Suitcae gemacht haben. Großartige Momente, die großartige Momente des Pere Ubu-Kanons zitieren, der ja mittlerweile eine Zeitspanne von 31 Jahren umfasst. Caroleen ist vielleicht ihr größter Rocker seit I Will Wait von 1978, Two Girls (One Bar) wäre eine Zierde für Songs Of The Bailing Man gewesen, und Stolen Cadillac ist der dunkle Schleifer, der nachtschattige Track, der auf keiner guten Ubu-Platte fehlen darf. Dazwischen wischen die Analog-Synthies links und rechts die Wohlgefälligkeiten weg. Sie wirken mittlerweile ebenso beängstigend alterslos wie die unveränderte Stimme von David Thomas.“ (Spex)
“Sie sind die größte Rock’n’Roll Band des Jahrhunderts, und vermutlich auch des nächsten.“ (The Wire)

Review

Pere Ubu have really come out fighting with WHY I HATE WOMEN, racing towards all horizons at full tilt, pushing the experimental envelope further than ever, but also tightening up their trademark avant-punk attack.

If St Arkansas saw them rooting around furtively in rockþs darkest, dankest corners, on WHY I HATE WOMEN Ubu seem to illuminate these secret spaces with firework displays and thousand-watt searchlights.

The rhythm section (Ubuþs longest serving) of bassist Michele Temple and drummer Steve Mehlman is tauter and leaner than ever before. Robert Wheelerþs bravura performance on vintage electronics has him coming over as rural Ohioþs answer to Sun Ra, splattering analogue synth and theremin all over the music with wild, visionary abandon. Guitarist (and newest recruit) Keith Moliné veers between wayward sonic expressionism and disciplined garage thrust.

At the eye of the storm is singer David Thomas, a true rock maverick at the height of his powers. His vocal approach shows a startling new melodicism, a plaintive purity of expression that cuts through his familiar repertoire of radical voicings and techniques. Lyrically he manages to balance stormy obsessiveness with flashes of playful wit, refracting standard rock themes (love and obsession) through the looking glass of his boundless imagination. WHY I HATE WOMEN is a spacious, immediate and vibrant document. The thunderously exciting "Caroleen" and "Flames Over Nebraska" spotlight some smart, sardonic riffing, while "Texas Overture" is a joyous, addictive lope. "2 Girls (One Bar)" and "Mona" are wired, edgy and jagged. "Babylonian Warehouses" and "Love Song" are beautiful epics of torment and yearning. Thereþs also more improvised work than usual "Blue Velvet," "Synth Farm" and "Stolen Cadillac" are stunningly focused studio jams, the latter featuring Wheeler and Moliné weaving unearthly drones around Templeþs beautifully measured bass figure. Temple also contributes a lead vocal to the haunted vignette "My Boyfriendþs Back." And of course thereþs Thomasþs incredibly distinctive production style to savour, a kind of hyper-naturalism (see footnote below) that cloaks each sound - Mehlmanþs mesmerising drums in particular - in dark, spectral electricity.

EXPLANATION OF TITLE: Why I Hate Women is based on the Jim Thompson novel he never wrote but would have. (“The title came to me as I was sitting in my local pub. Knowing what would lay ahead I was not happy. Weeks went by as I searched in vain for an alternative.”)

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