Karen Dalton: In My Own Time (lim.50th Anniversary DeLuxe Edition) - Hilfe
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Karen Dalton - In My Own Time (lim.50th Anniversary DeLuxe Edition)

Cover von In My Own Time (lim.50th Anniversary DeLuxe Edition)
Karen Dalton
In My Own Time (lim.50th Anniversary DeLuxe Edition)

Label Light In The Attic
Erstveröffentlichung 15.04.2022
Format 3-LP+2-7"s
Lieferzeit 1 – 3 Werktage
Preis 149,95 € (inkl. MwSt. zzgl. Versand)
Rezension

Signifikant erweiterter Reissue eines großen zeitlosen Werkes. 2. LP der Texanerin, und leider auch (suchtbedingt) letzte (reguläre), von 1971, mit Cracks wie Bill Keith, Amos Garrett, Harvey Brooks, Richard Bell (Joplin, The Band) aufgenommen.

Zu Recht hatte und hat sie viele Fans in der Musikszene (zuvorderst Dylan), durchaus gewissen Kult-Status, was in erster Linie an der enormen gesanglichen Potenz liegt, an ihrer ganz ganz starken Charakterstimme Billie Holiday ist da nicht so weit weg! Ihre anfängliche Greenwich Village-(Folk-)Orientierung legte sie hier zwar nicht gänzlich ad acta, reduzierte sie aber massiv und ersetzte sie durch alle möglichen Roots-Facetten, was sich schon in der Auswahl der Stücke zeigt sie war keine Songwriterin, „nur“ Interpretin, das aber glorios, voller Inbrunst und Herzblut: Neben 2 (Folk-) Traditionals (beide etwas Mountain Folk-angelehnt, doch sehr individuell umgesetzt, ziemlich faszinierend und originell, 1x u.a. mit herausragender Geige, 1x dräuend und relativ düster) covert sie z.B. 2 Klassiker aus der Soul-Ecke, When A Man Loves A Woman (in Atmosphäre und Stil deutlich verändert, sie macht quasi einen neuen, eigenen Song daraus, wenigstens graduell; „Soul in offen rootsig“ oder so) sowie How Sweet It Is (of Marvin Gaye-fame; in etwa bluesiger Country Soul, sehr erdig, im Vortrag (nicht stilistisch/vokal freilich) sogar mit Parallelen zu Nina Simone, ein Hauch oder mehr Jazz-Tönung in der Stimme); sodann einen speziell für sie geschriebenen Song von Dino Valente (Quicksilver Messenger Service etc.), den man als dunkel gefärbten Folk Rock ausgesprochen spezifischer Art benennen könnte (superb gemacht!) und In My Own Dream von Paul Butterfield (ein bischen Soul, ein bischen mehr Blues, ein Hauch Country Soul). Bleiben noch Songwriter-Blues (Rock) mit entfernten Parallelen zu Taj Mahal, Folk mit eher geringerem Blues-Zusatz (von Folkie Richard Tucker), ein The Band-Cover (In A Station von Big Pink), das eine (Songwriter-) Multi-Roots-Soul (R´n´B)-Mixtur zelebriert und das balladeske Take Me (George Jones) an der Schnittstelle von Country und Country Soul, etwas gebrochen wirkend, irgendwie mustergültig Einsamkeit ausdrückend. Gerade 2 Tracks kommen rein akustisch, die meisten gemischt, es paaren sich (immer wieder anders, und ausnehmend kompetent gespielt!) akust. und E-Gitarre, Banjo, Pedal Steel, Piano, Geige, sporadisch Orgel oder Bläser.

Ein absolut großartiges Album insgesamt und im Einzelnen! Mit nunmehr 9 Bonustracks, 6 davon unveröffentlicht live 1971: 2 vom Beat Club (Sound ok, nie ausgestrahlt! Beide von der LP, 1x rhythmisch beweglicher als auf der Platte, 1x wird der eh schon country-eske Touch des Originals noch verstärkt), 4 aus Montreux (Sound geht gerade noch so, ohne Drums), davon einer nicht auf dem Album (Blues On The Ceiling, sehr schöne Gitarre, Blues-lastig), die anderen mal wenig verändert, mal klar abgespeckt und ent-elektrifiziert ohne Rock-Anteil, mal (noch) ländlicher wirkend und anders instrumentiert). Plus 3 Outtakes der Original-Sessions, Alternativ-Versionen von Something On Your Mind (eines der Paradestücke; völlig anders, viel leichtfüßiger und heller, sogar Tempo und Instrumentierung verändert, und genauso gut!), In My Own Dream (signifikant verlängert, zurückhaltender gesungen) und einem der Traditionals (verlängert, dezent rauher, rhythmisch betonter, leicht „archaischer“, noch reduzierter). Ausführliches Booklet, feinst remastered, die gewohnte Light In The Attic-Qualität. Eine fürwahr große Empfehlung! (Eine aufwendige Box gibt´s auch, siehe gesonderter Text) (detlev von duhn)

Review

Definitive edition of Karen Dalton's 1971 Masterpiece:
Two 180-gram, 45 RPM LPs cut from new 2021 transfers, featuring bonus tracks from the original album sessions -
12" 180-gram, 45 RPM EP: Live at The Montreux Golden Rose Pop Festival (May 1971), newly remastered (2021) and previously unreleased in any format. B-side includes a beautiful etching of Karen, illustrated by renowned artist Jess Rotter. -

Previously unreleased 7" single: Live at Beat Club, Germany (April 1971) -
Repro of 1971 French edition 7" single: Something On Your Mind b/w One Night Of Love - Both 7" singles housed in old-style tip-on jackets -

20-page booklet featuring unseen photos and liner notes by Lenny Kaye, plus contributions from Nick Cave and Devendra Banhart -
Replica Playbill for Montreux performance -

CD of all tracks - Housed in a special, expanded trifold jacket -

Limited to 2,000 sequentially foil numbered copies worldwide
Includes a 18"x24" fold-out movie poster of the acclaimed documentary film Karen Dalton: In My Own Time, illustrated by artist Matt McCormick //

Karen Dalton's 1971 album, In My Own Time, stands as a true masterpiece by one of music's most mysterious, enigmatic, and enduringly influential artists. Light in the Attic is honored to celebrate the 50th anniversary of In My Own Time with the definitive edition of this monumental classic. Featuring Dalton's interpretations of songs like "Are You Leaving for the Country," "When a Man Loves a Woman," "Katie Cruel," and her posthumously recognized signature performance, "Something On Your Mind," will be available in a variety of formats, including a bonus-filled, 50th anniversary Super Deluxe Edition, which expands exponentially upon Light in the Attic's 2006 reissue of the album, co-produced by Nicholas Hill. The 50th Anniversary Super-Deluxe Edition features the newly remastered (2021) In My Own Time album, presented on three sides of 45-RPM, 180-gram vinyl pressed at Record Technology Inc. (RTI), with the fourth side showcasing alternate takes from the album sessions. The Super Deluxe package also includes the previously unreleased audio from her rare, captivating performance, Live at The Montreux Golden Rose Pop Festival, May 1st, 1971. This is the first time this audio has been made available in any physical format - presented on 180-gram 12-inch vinyl, pressed at Third Man Record Pressing, and featuring a stunning etching of Dalton by acclaimed artist Jess Rotter on the B-Side. Accompanying the bonus record is a replica playbill from The Montreux Golden Rose Pop Festival, 1971, meticulously arranged and compiled from vintage source material by Darryl Norsen. In addition to the bonus 12", the set contains a CD of all tracks included in the package and two 7-inch singles, featuring previously-unreleased live recordings captured at Germany's Beat Club in 1971, both pressed at Third Man Record Pressing and housed in tip-on jackets. All audio has been newly remastered by Dave Cooley, while lacquers were cut by Phil Rodriguez at Elysian Masters. A 20-page booklet-featuring rarely seen photos, liner notes from musician and writer Lenny Kaye, and contributions from Nick Cave and Devendra Banhart-rounds out the package, which comes housed in a special trifold jacket, individually foil-stamped and numbered in a strictly limited worldwide edition of 2,000 copies.

Tracklisting
1. SOMETHING ON YOUR MIND<
>2. WHEN A MAN LOVES A WOMAN<
>3. IN MY OWN DREAM<
>4. KATIE CRUEL<
>5. HOW SWEET IT IS<
>6. IN A STATION<
>7. TAKE ME<
>8. SAME OLD MAN<
>9. ONE NIGHT OF LOVE<
>10. ARE YOU LEAVING FOR THE COUNTRY<
>11. SOMETHING ON YOUR MIND (ALTERNATE TAKE)<
>12. IN MY OWN DREAM (ALTERNATE TAKE)<
>13. KATIE CRUEL (ALTERNATE TAKE)<
>14. ONE NIGHT OF LOVE - LIVE AT BEAT CLUB, GERMANY, APRIL 21, 1971<
>15. TAKE ME - LIVE AT BEAT CLUB, GERMANY, APRIL 21, 1971<
>16. SOMETHING ON YOUR MIND - LIVE AT THE MONTREUX FESTIVAL 1971<
>17. BLUES ON THE CEILING - LIVE AT THE MONTREUX FESTIVAL 1971<
>18. ARE YOU LEAVING FOR THE COUNTRY - LIVE AT THE MONTREUX FESTIVAL 1971<
>19. ONE NIGHT OF LOVE - LIVE AT THE MONTREUX FESTIVAL 1971
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