Damir Imamovic's Sevdah Takht: Dvojka (180g) - Hilfe
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Damir Imamovic's Sevdah Takht - Dvojka (180g)

Cover von Dvojka (180g)
Damir Imamovic's Sevdah Takht
Dvojka (180g)

Label Glitterbeat
Erstveröffentlichung 01.05.2016
Format LP (+DLCload-Code)
Lieferzeit 4 – 7 Werktage
Preis 17,75 € (inkl. 19% MwSt. zzgl. Versand)
Rezension

Chris Eckmans musikalischer Horizont scheint ein sehr weiter zu sein, nun produzierte er dieses großartige Sevdah-Album. Sevdah ist DIE (uralte) traditionelle Musik Bosniens, auch heute noch populär dort, Imamovic ist ihr heute vielleicht wichtigster noch relativ junger, beständig gefeierter Vertreter. Charakteristisch die Melancholie (selbst in lebhaften Stücken zu spüren), die hohe Emotionalität und Melodiosität samt Einbeziehung von orientalisch beeinflußten Motiven bei einer Reihe von Songs, die Sehnsucht, die deutlichst auch in der wunderbaren klaren manchmal samtenen anderswo dunkel strahlenden Stimme aufblitzt – und ein paar Mal wiederum die nah-östliche Färbung in bestechender Phrasierung aufnimmt. In 3 beschwingten Tracks (klassisch Balkan) tauchen dezent Gypsy-Anleihen auf. Insgesamt jedoch bleibt das alles nicht stur in althergebrachter Tradition verhaftet, sie wird weiterentwickelt, enthält z.B. im (ganz exzellenten, oft herrlich diffizilen/filigranen) Spiel von Drums/Percussion (z.T. beinahe tanzend) und E-Bass (in wichtiger Rolle, gern feinst sonor brummend) Spuren oder mehr von Jazz (der jedoch kein Eigenleben entwickelt), steht manchmal unter Spannung, federnd, fast swingend, wirkt irgendwie „modernisiert“, 2,3 Mal regelrecht innovativ für diese Musik. Genre-untypisch ist auch die Instrumentierung - ein Quartett mit Geige, die mehrmals kurzzeitig eine eigentlich ruhige Grundstimmung quirlig-virtuos aufbricht, teils in glänzender Konversation mit der Tanbur von Damir agiert, einer Spezialanfertigung mit dem Hals einer Gitarre, dem Body einer Saz, die je nach Spielweise/Tuning mehr nach dem einen oder anderen klingt (und für brillante Momente sorgt, im Prinzip sonst aber musikdienlich agiert). Kein Sevdah-typisches Akkordeon, auch keine Klarinette. Dafür eine Reihe toller Melodien! Selbst mehrere pro Song, zusätzlich getragen von Geige und/oder Tanbur. Selten klingt traditionell grundierte Musik so frisch, so lebendig, ob feinziseliert/feinfühlig, ja zart (es gibt natürlich diverse Balladen), mit stetigem unbeirrbarem ungewohntem Zug (rhythmisch vertrackt, völlig eigen und fabelhaft) oder ganz getragen (traurig, herzerweichend und wunderwunderschön in Opio Se Mladi! Beinahe sakral/lithurgisch, geradezu erhaben und ebenso toll in Je Li Rano). Faszinierend zudem der Kontrast der Geige zum zeitlupenartigen Gesang in Uzbrdo Je Meine, ein weiteres hinreißendes Highlight. Ich bin begeistert. (dvd)

Review

Musicians often struggle to articulate what it is they’re playing, where it comes from and where they’re going. Damir Imamović’s Sevdah Takht suffer from no such struggle. The new album, the follow-up to 2012’s critically acclaimed debut, is a wonder of clear-eyed thinking, crystalline melody and deep reflection.Taking its name from sevda, the Turkish word for love, derived in turn from the Arabic sawda meaning ‘black bile’ (and hence melancholy), sevdah has been played in the Balkans in one form or another since at least the 15th century. Although the temptation to refer to it as ‘Bosnian blues’ is perhaps too infrequently resisted, its lyrical and musical preoccupations with love, longing and loss do provide us with a bridge to other European roots traditions, such as fado, whose central concept of saudade is itself related to sawda. Sarajevo born and raised, Imamović has been steeped in the sounds of sevdah since childhood. Much has been said of his stellar family tradition – both his father and grandfather remain legends of the form. Since those early days, however, when he would ward off boredom during the siege of the city in the early 1990s by learning guitar chords in his basement shelter, Imamović has completely changed the rules of the game.

For this is not a man content to insert himself seamlessly into any line of succession – that would be too easy. He comes with questions and challenges above all: questions for those gatekeepers of the genre bent on reducing style, rhythm and repertoire to a narrow set of conventions; and challenges to the more recent 20th century orthodoxies that would make of sevdah a straightforward reflection of national character. Imamović’s art is nothing less than a quiet, steady insurgency within sevdah – deeply considered work that refuses the seductions of nationalism. It takes the music beyond its birthplace and shows it the world.The new album takes these musical and cultural orthodoxies and plays the hell out of them. The title, Dvojka, refers (perhaps slightly provocatively) to the 2/4 rhythm of modern sevdah’s ‘golden age’ of the 1950s and 60s, when many of the conventions of the genre were codified, and when what you couldn’t do had as much weight as what you could. There is enough affection for those conventions to make it a tribute, albeit a sceptical one, to those earlier Radio Sarajevo generations; but this wouldn’t be a Sevdah Takht album if it did not strike out on its own from the very outset. ‘Sarajevo’, the opening track, puts the familiar sonic inflections of sevdah at the disposal of ‘the other Sarajevo’, the fading and forgotten generations of misfits and radicals that quietly underpinned the cultural and political life of the Bosnian capital. There is elegy throughout the album, of course, but slow-burning ecstasy too: from ‘Opio se mladi Jusuf-beg’ (another one for the Sarajevans among us) to the beautifully supple ‘Lijepa Zejno’, which shows precisely what the recent addition of a violin brings to Sevdah Takht. In between lie songs of hope and heartbreak in a stunning interplay between tradition and innovation, with the album being split more or less evenly between original Imamović compositions and songs by authors whose names have long been lost to history.