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Hugo Race & True Spirit: Ambuscado - Hilfe
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Hugo Race & True Spirit - Ambuscado

Cover von Ambuscado
Hugo Race & True Spirit
Ambuscado

Label Glitterhouse Records
Erstveröffentlichung 27.04.2005
Format CD
Leider nicht verfügbar.
Rezension

Mailorder Only! Nur bei uns! Nirgendwo anders!
Dass Hugo und seine Bluesvision für mich Inselqualitäten besitzt, mache ich eigentlich in jedem Review über seine Platten mehr als deutlich. All seine Veröffentlichungen sind kleine Edelsteine und wer die ganze Bandbreite seiner Kunst entdecken möchte, dem sei die Long Time Ago Doppel-CD-Retrospektive empfohlen (kostet auch nur EUR 14,50). Das ist Musik zum auf die Knie gehen.
Hugo, der ruhelose Wanderer, sitzt praktisch ständig in irgendeinem Studio, um vor sich hin zu experimentieren und seine Visionen zu kanalisieren. So entstehen seine regulären Alben, aber auch jede Menge musikalische Trips, die in das offizielle Endprodukt aus irgendwelchen Gründen nicht passen.
Schon einmal haben wir mit Wet Dreams so ein Album veröffentlicht, dass aus den kollektiven Freiflügen der Band besteht. Und damals wie heute gehört es zu faszinierendsten Veröffentlichungen des Meisters. Ambuscado führt diese Tradition mehr als eindrucksvoll fort.
Hugo selbst nennt Ambuscado: „An experimental fusion of gospel blues and electronica, this album is a trip into the viscera of a psychedelic 6th dimension that sees the band exploring mystic, unknown territory.”
Hier werden Stimmen verfremdet oder Bluesmänner gesampelt, Kurzwellengeräusche ertönen und ambiente Gitarrenflächen nebeln durch das Bild, 12-Takter werden bis zur Schmerzgrenze zerdehnt und trügerische Soundscape-Fallen werden gelegt. Es gibt die mit Abstand Lysergsäure-haltigste Version von Will The Circle Be Unbroken und sowieso klingt das ganze Album wie ein Opiumrausch. Und hat man seine natürliche Scheu vor dem Wort „experimental“ erstmal überwunden merkt man schnell, wie melodiös, in sich stimmig und wunderschön diese Songs eigentlich sind. Und welch ein aufregender Trip Ambuscado eigentlich ist. Kommt zudem im aufwändigen, mehrfach klappbaren Digipak. (rh)

Review

The idea of Ambuscado was born when bass player Bryan Colechin proposed (ironically?) that the band create an album for the christian rock scene, given that over the years the band and Hugo as a solo artist had covered many songs from the gospel tradition. However, the result is in no sense a predictable album of spirituals. Fragments from the global spiritual canon (fundamentalism of all sorts, including that of the new age!) are thrown into a matrix of electronics, blues and free-form experimentation to create a bewildering epic of transgression and dark humour. The overall effect resembles a trip into the viscera of a psychedelic sixth dimension.
“John the Revelator” and Daniel Johnson’s “Spirit World Rising” (already covered by Race in solo format on “Stations of the Cross” (1994) and “Long Time Ago” (2001)) are the tracks that most resemble songs in the conventional sense. The rest of the album seems hell-bent on breaking the rules on every level. Pieces such as “Yeah U”, “In the Valley of the Moon” (in which the band cannibalise their own history) and “Ducados” are more like bizarre episodes merging fragments of songs with atmospheric soundscapes. “Girl Called Sunset”, fuses pure electronic beats with primal guitar blues in a way more extreme than anything on the band’s “Goldstreet Sessions” (2003). “Essential Serbo-Croat” takes a loop of Iraqi oud and merges it with Bosnian war poetry and transcendental synthesiser. “The Judge” is a dizrhythmic swampscape, a track of subterranean guitar noise embedded with fragments of US military chatter sampled from shortwave broadcasts. Percussionist Chris Hughes contributes two instrumentals, Komota 1 & 2, that channel seductive siren-like voices voices from beyond the physical realm. Harp and trumpet player Michelangelo Russo sings the ecstatic “Surfing the Alpha” over an orchestration of moog, mellotron and slide guitar like some drugged Mullah. “Ostrava”, named after the decomposing Czech steel town, is a dreamlike excursion into white noise based on a fragment of conversation. “Religious Sound” uses loops from an interview with Race on Amsterdam radio over a bed of hypnotic guitars, the discussion revolving around the True Spirit’s links with mysticism and religion in a manner both comic and bizarre. The album’s key track is “Will the Circle be Unbroken”, where the flow of acoustic and electronic sound is harnessed to the gospel blues, and the lyrics embrace the apocalypse.
The effect of this album is disconcerting – the band seems to have discarded all respect for convention in order to excavate a new territory where any combination of sound is fair game. It’s very much a group effort, Ambuscado – the songs are for the first time co-written between Race and his colleagues, and all the members have space to incant their own visions. A tapestry of fragments collected by the band over the space of a decade, Ambuscado is approximately the 12th album from Hugo Race’s True Spirit and demonstrates the band’s ruthless commitment to discovering new sources of inspiration and sound.

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