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Dirtmusic: Lion City - Hilfe
hilfe

Dirtmusic - Lion City

Cover von Lion City
Dirtmusic
Lion City

Label Glitterbeat
Erstveröffentlichung 28.03.2014
Format CD
Lieferzeit 1 – 8 Werktage
Preis 13,75 € (inkl. 19% MwSt. zzgl. Versand)
Rezension

Das neue Dirtmusic-Album "Lion City? entstand aus denselben Sessions wie "Troubles", bietet aber ein entschieden anderes Umfeld und Atmosphäre. Während die Ben Zabo Band noch immer im Zentrum steht, sind die Strukturen diesmal undurchsichtiger und die Tempi langsamer. Handgespieltes und Elektronisches greifen ineinander und entfalten sich unvorhersehbar. Es gibt weniger Gitarren und mehr ineinanderfließende Sounds. Die greifbare Frustration und Angst des Vorgängeralbums ist etwas Hermetischerem und Nachdenklicherem gewichen. Das Echo im Raum zwischen den Noten wird mehr betont, und infolgedessen auch die Stimmen und die Texte. Samba Touré liefert Vocals und Texte für "Red Dust", ein Song, der die besinnliche Stimmung des Albums zum Ausdruck bringt. Über einem brodelnden Dub-Scape singt er: "Wie können wir versöhnen und vergeben? Wie können wir denen Frieden bringen, die uns hassen? Doch wir haben keine Wahl, Wir müssen aufhören zu kämpfen." Während Samba Touré, Ben Zabo + Band und Aminata Wassidjé Traoré bereits auf "Troubles" zu hören waren, bietet "Lion City" auch ein inspiriertes Team neuer Musiker:

+ Die Tamikrest-Mitglieder Ousmane Ag Mossa (Gitarre), Cheikhe Ag Tiglia (Bass) & Aghaly Ag Mohamedine (Percussion) sind auf dem bluesigen und meditativen "Movin? Careful" zu hören. Dies ist das erste Mal, dass die beiden Gruppen seit Dirtmusics ?BKO?-Album von 2010 zusammengearbeitet haben.

+ Die Takamba-Kultband Super 11 aus Nord-Mali tauscht dornige Trance-Sounds mit Hugo und Chris auf dem Album-Opener "Stars Of Gao? aus.

+ MC Jazz, ein aufstrebender Hip Hop-Künstler aus Bamako, trägt eine feurige Beschwörung zum meist instrumentalen "Day The Grid Went Down? bei.

+ Ibrahima Douf, eine junge Sängerin aus dem Senegal, liefert einen atemberaubenden Gesangsbeitrag zum Abschlusssong "September 12". Das Lied ist eine Ode an ihre Großmutter.

Das 21. Jahrhundert behauptet grenzenlos zu sein. Eine Welt der Hyperkommunikation und Instant-Nostalgie, die sowohl gefeiert als auch gefürchtet wird. Auf ?Lion City? blieben Dirtmusic frei von solchen Theorien und spielten einfach ihre Musik. Die kollektive Freude, die sie dabei fanden, ist das, was am meisten zählt.

Review

?What truly sets this album (?Troubles?) apart is the democratic approach to the music. Neither the Western nor the African element is more important. Each instrument?s voice and idea is a vital part of the whole. This puts Dirtmusic on a whole new track, one that?s not the global fusion of yore but something meatier?planet rock?a searing, powerful disc.? - Chris Nickson, Folk Roots (UK)

Dirtmusic?s previous album ?Troubles?, released in June of last year, was recorded in Bamako, Mali in the dark days of the 2012 political upheaval. A propulsive collection of cinematic Afro-rock, ?Troubles? for the most part rose out of improvisational sessions involving Hugo Race (Fatalists, Bad Seeds) and Chris Eckman (The Walkabouts) of Dirtmusic and the nimble, balafon driven Ben Zabo band. Malian luminaries like Samba Toure, Zoumana Tereta, Aminata Wassidje Traore and Virginie Dembele from the Rokia Traore band, brought exhilarating vocal and instrumental contributions to the collective.

?Troubles? was not a mere construct or hybrid, but rather something deeply collaborative and genre-busting. Louder Than War wrote: ?an incisive and unique journey in sound?this album is rock, it?s roll, its funk, it?s African, it?s an aural delight.?

?Lion City? the new Dirtmusic album, is culled from the same Bamako sessions as ?Troubles? but offers a decidedly different atmosphere and ambiance. While the Ben Zabo band is still the core collaborator, the textures and tempos are slower and more opaque. Organics and electronics intertwine and unfold unpredictably. There are less guitars and more liquid sounds. The outward frustration and fear documented on the previous album has given way to something more insular and pensive. The echoing space between the notes is emphasized and subsequently so are the voices and the texts.

Samba Toure provides a vocal and lyric for ?Red Dust? a song that enshrines the contemplative mood of the album. Over a swirling dub-scape he intones: "How can we reconcile and forgive? How can we bring peace to those that hate us? Yet we have no choice, We need to stop fighting."

While Samba Toure, Ben Zabo and his band, and Aminata Wassidje Traore previously appeared on ?Troubles?, ?Lion City? also features an inspired team of new collaborators.

+ Tamikrest members Ousmane Ag Mossa (guitar), Cheikhe Ag Tiglia (Bass) & Aghaly Ag Mohamedine (percussion) appear on the bluesy and meditative ?Movin? Careful.? This is the first time the two groups have collaborated since Dirtmusic?s BKO album from 2010.

+ The iconic Takamba band Super 11, from northern Mali, exchange thorn-like trance sounds with Hugo and Chris on the album?s opening number ?Stars of Gao.?

+ MC Jazz, an up and coming Bamako Hip Hop artist adds a fiery incantation to the mostly instrumental ?Day the Grid Went Down.?

+ Ibrahima Douf, a young singer from Senegal, provides a stunning vocal on the album?s final track ?September 12?. The song is an ode to his grandmother.

The 21st century claims to be borderless. A world of hyper-communication and instant nostalgia that is both celebrated and feared. On ?Lion City? Dirtmusic stayed clear of such theorizing and just got on with the practice. The collective joy they found in making this music is what mattered most.

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