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Gillian Welch: Soul Journey - Hilfe
hilfe

Gillian Welch - Soul Journey

Cover von Soul Journey
Gillian Welch
Soul Journey

Label
Erstveröffentlichung 01.06.2003
Format CD
Leider nicht verfügbar.
Rezension

Viertes Album der Neo-Traditionalisten, wie gewohnt von Partner David Rawlings produziert und auf dem eigenen Acony Label veröffentlicht.
Es sei das „sonnigste“ Album, das sie je gemacht hat, sagt die Protagonistin selber, aber „sonnig“ ist nicht unbedingt das erste Wort, das dem Fan bei ihrer Musik in den Sinn kommt. So ist „teils bedeckt“ sicher auch der bessere Ausdruck, um „Soul Journey“ zu beschreiben und das ist gut so, denn sie ist am besten, wenn sie ihre dunklen Geschichten über ausgedünnten, intensiven Arrangements erzählen kann. Und da ist für Sonne wenig Platz.
Aufgenommen wurden die Songs in verschiedenen Besetzungen, von voller elektrischer Band über kleines akustisches Trio bis zu A Capella-Songs.Gerade letzteres ist ein Novum, denn bislang hatte Gillian Welch zumindest ihre eigene Gitarre oder David Rawlings zur instrumentalen Verstärkung hinter sich. Nun liefert sie hier gleich drei ganz karge, aber umso eindringlichere Alleingänge ab: das Original „One Little Song“, sowie die beiden Traditionals „Make Me A Pallett On Your Floor“ und „I Had A Real Good Mother And Father“.
Die restlichen Songs sind alle mit Bandbegleitung, eine Truppe, die Gillian liebevoll „a reliably unpredictable bunch“ nennt: mit Son Volt Bassmann JimBoquist, Saitenass Greg Leisz, Fiddler Ketch Secor and Gitarrist Mark Ambrose. Alle anderen Instrumente (Gitarren, Drums, Orgel etc.) wurden von Gillian und David eingespielt.
Das ist den früheren Welch Alben in der Stimmung nicht unähnlich, orientiert sich an den alten Country-Folk-Blues-Klassikern, bleibt aber nicht in der Vorkriegszeit stehen. Sie schafft es, alte Folk-Traditionen mit der Moderne zu verbinden und dabei mit unverwechselbarer Stimme atmosphärische Geschichten zu erzählen, in der die Hobo-Poesie eines Woody Guthrie ebenso viel Platz hat wie der Appalachen Folk eines Dock Boggs.
Bei „Wrecking Ball“ (nicht der Neil Young Track), dem letzten Stück, entwickelt sich aus einer Art Jam-Session heraus eine elektrisch/akustisches Feuerwerk, dessen Qualität an die magischen Momente zwischen Dylan und der Band erinnert. Eine famoses Ende eines famosen Albums.(rh)

Review

Blessed with a soulful and expressive voice and an innate grasp of the melodies and themes of traditional country music, Gillian Welch has made three beautiful, often brilliant, albums. Yet, one can make the case that sheþs still searching for her own true artistic voice. Soul Journey brings her ever closer to that elusive goal. After 2001þs austere, solemn, at times inscrutable Time (The Revelator), this follow-up finds Welch showing more warmth, ease, and openness as both singer and songwriter. As the title portends, the concept of travel (physical and emotional) is a prevailing thread throughout these 10 track

Tracklisting
she sings of rolling stones ûûon the road to sin,ûû travelers on ûûblack highways,ûû girls ûûrunning around with the ragtop downûû and ûûat the station rolling slow.ûû These characters, perhaps autobiographical, are simultaneously searching for and running away from their pasts, while soft drums, fiddles, organs, and Dobros add a welcome bit of lightness. With the trusty David Rawlings again at Welchþs side, the songwriting and production till the earth between their old-time heroes and more modern troubadours like Townes Van Zandt and Neil Young (both the bucolic strummer and, on the closing ûûWrecking Ball,ûû the ragged electric wanderer). For Welch and for us, Soul Journey is yet another fascinating rest stop on the never-ending road to self-discovery.<
>ûûThis is a real grower. First reaction: whatþs does she think sheþs doing with a full band?! Give us back the unique and exquisite sound of just the two voices and guitars of Gillian Welch and long-time musical partner David Rawlings that we have enjoyed since her 1996 debut Revival. But - as with any Gillian Welch album - each listen is more rewarding than the last.<
>One Little Song and two old country blues numbers Make Me A Pallet On Your Floor and I Had A Real Good Mother And Father are given an added air of intimacy by the fact that Welch never intended them for release. Itþs funny to picture this brilliant lyricist and songwriter sat alone with her guitar gently singing to herself, ûûThereþs gotta be a song left to sing/ þCos everybody kinda thought of everything…ûû on the joyously sweet and subtle One Little Song.<
>For the remaining tracks, a band was called in comprising Son Volt bassist Jim Boquist, Greg Leese on Dobro and Old Crow Medicine Showþs Ketch Secor on a very old-timey fiddle. Rawlings and Welch played everything else, including drums, keyboard, guitars and a snatch of harmonica. David Rawlings has never been given enough credit for his creative input into Welchþs wor
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